Diyanet-Sen Genel Merkezi
Eğitim Uzmanı ve Din Hizmetleri Uzmanları Sendikamıza Taleplerini İletti
Diyanet İşleri Başkanlığı’nda Din Hizmetleri Uzmanı ve Eğitim Uzmanı unvanlarında çalışanların talepleri bir heyet tarafından Sendikamıza İletildi.
Diyanet Sen Genel Başkanı Mehmet Ali Güldemir’i ziyaret ederek taleplerini ileten heyet Diyanet İşleri Başkanlığı Merkez ve taşra teşkilatında çalışan Din Hizmetleri Uzmanı ve Eğitim Uzmanlarının talepleri ile ilgili dosyayı Güldemir’e sundu.
Ziyaretten duyduğu memnuniyeti dile getiren Genel Başkan Mehmet Ali Güldemir, Diyanet İşleri Başkanlığımızda yıllardır özveri ile çalışan Din Hizmetleri Uzmanı ve Eğitim Uzmanlarımızın taleplerinin takipçisi olacaklarını, özellikle Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde yer alan eşdeğer kadrolarda ikinci kademeye geçiş talebi, diğer kurumlarda eş değer kadrolarda çalışan meslektaşları ile aynı mali haklara sahip olmak ve sosyal haklar ile ilgili talepleri en doğal haklarıdır. Bizlerde yetkili sendika olarak gerek kurum yetkilileri ile görüşmelerimizde gerekse hükümetle yaptığımız KPDK, toplu sözleşme görüşmelerinde bu taleplerinizi mutlaka ileteceğiz ve çözüm noktasında elimizden geleni yapacağız” ifadelerine yer verdi.
Diyanet İşleri Başkanlığı’nda Çalışan Eğitim Uzmanı ve Din Hizmetleri Uzmanlarının Talepleri
Diyanet İşleri Başkanlığı’nda görev yapan Eğitim Uzmanı ve Din Hizmetleri Uzmanlarının taleplerini içeren dosyada, Din Hizmetleri Uzmanı ve Eğitim Uzmanlarının eşdeğer kadrolardaki yerinin dördüncü kademeden ikinci kademeye alınması, iş güçlüğü, iş riski ve mali sorumluluk zammının diğer kurumlardaki gibi uygulanması, özel hizmet tazminatı ve ek göstergelerin yükseltilmesi, Din Hizmetleri Uzmanı ve Eğitim Uzmanlarına da Başuzmanlık verilmesi ve sosyal haklarla ilgili talepler gerekçeleri ile birlikte yer alıyor.
Diyanet İşleri Başkanlığı, İslam’ın inanç, ibadet ve ahlak esasları ile ilgili işleri yürütmek, din konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmekle görevli bir kurumdur. Başkanlığımız, toplumu aydınlatma görevini Kur’an ve sünnete dayalı güncel ve doğru bilgi eşliğinde başta vaaz ve hutbeler olmak üzere cami içi ve cami dışında birçok platformda yerine getirmektedir.
Özellikle çocuk, aile, gençlik, yaşlılar, göçmenler, hasta ve hasta yakınları, engelliler, hükümlü, tutuklu vb. kesimlere gençlik merkezleri, KYK’lar, sevgi evleri, kadın sığınma evleri, hastane ve ilgili kamu kurum ve kuruluşu ile STK’lar bünyesinde önemli hizmetler sunulmaktadır. Cami dışı irşat faaliyetlerinin etkin ve verimli bir şekilde planlanması ve gerçekleşmesinde din hizmetleri uzmanları ve eğitim uzmanlarının önemli bir yeri vardır.
Din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanı kadroları Diyanet İşleri Başkanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nde Araştırma ve Planlama Hizmetleri Grubu içerisinde görevde yükselmeye tabi görev grupları arasında sayılmıştır. (MADDE 5)
Bu unvanlara görevde yükselme sınavıyla ilk defa 2005’te atama yapılmıştır. 2014 ve 2016 yıllarında yapılan atamalarda genel şartların yanında “ilahiyat veya eğitim bilimleri alanında yüksek lisans yapmış olmak veya ihtisas kursu belgesine sahip olmak” şartları bulunurken 28.11.2017 tarihli ve 30254 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Diyanet İşleri Başkanlığı Personeline Yönelik Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde değişiklik yapıldığına dair yönetmelik ile bu şartlar kaldırılmış ve şu şekilde değiştirilmiştir.
Görevde yükselme veya unvan değişikliği suretiyle yapılacak atamalarda eğitim uzmanı ve din hizmetleri uzmanı olarak atanabilmek için aranılacak genel şartların yanında
1) Eğitim bilimleri veya dini alanda en az dört yıllık yüksek öğrenim mezunu olmak.
2) Başkanlık teşkilatında en az üç yıl görev yapmış olmak şartları aranmıştır.
Diyanet İşleri Başkanlığı Görev ve Çalışma Yönergesi Madde 64 ve 65’te görevleri şöyle yer almıştır
Din hizmetleri uzmanının görevleri şunlardır:
a) Din hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde topluma sunulması konusunda araştırmalar yapmak, projeler geliştirmek, teklifler sunmak ve raporlar hazırlamak.
b) Başkanlığın kurumlar arası iş birliği yoluyla sunduğu hizmetlerin yürütülmesinde görev almak.
c) Başkanlığın gençlere yönelik çalışmaları ile aile ve dini rehberlik büro veya merkezlerinde görev almak.
ç) Öğrenci yurtları, gençlik merkezleri ve kampları, ceza infaz kurumları, sağlık kuruluşları, sosyal hizmet kurumları ve benzeri yerlerde iş birliği esasına göre manevi danışmanlık ve din hizmeti sunmak.
d) Göçmen, engelli, bağımlı gibi toplumun desteğe muhtaç kesimlerine yönelik manevi danışmanlık hizmetleri yürütmek.
e) Görev alanı ile ilgili seminer, panel, sempozyum ve benzeri bilimsel etkinliklere katılmak, kurumsal kültürün gelişmesine katkıda bulunmak.
f) İhtiyaç duyulması halinde vaaz ve irşat faaliyetlerinde bulunmak.
g) Görev alanı ile ilgili konularda verilen diğer görevleri yapmak
Eğitim uzmanının görevleri şunlardır:
a) Eğitim plan ve programları hazırlamak ve projeler geliştirmek,
b) Faaliyet raporları hazırlamak, faaliyetlerin değerlendirilmesine yönelik araştırmalar yapmak,
c) Ölçme ve değerlendirme çalışmaları yapmak; istatistiki bilgileri derlemek.
ç) Görev alanı ile ilgili konularda verilen diğer görevleri yapmak.
TALEP EDİLEN HUSUSLAR
1-Din hizmetleri Uzmanı ve Eğitim Uzmanı’nın Eşdeğer Kadrolardaki Yeri Dördüncü Kademeden İkinci Kademeye Alınmalıdır.
Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği Madde-44’te eşdeğer kadrolar sayılırken de yedi kademeden dördüncü kademede APK uzmanı, din hizmetleri uzmanı, eğitim uzmanı, vakit hesaplama uzmanı, uzman, uzman imam-hatip, uzman Kur’an kursu öğreticisi, baş müezzin-kayyım, tabip, diş tabibi ile beraber sayılmıştır.
Din hizmetleri Uzmanları ve Eğitim Uzmanları gerek eğitim şartları bakımından gerekse yaptıkları görev itibariyle bu kademede olmamalıdır. Bir uzman imam-hatip veya uzman Kur’an kursu öğreticisi din hizmetleri uzmanı veya eğitim uzmanı olarak atanabilmesi için Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği kapsamında sınava girip başarılı olmalıdır. Hal böyle iken din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanlarının bu kademede bulunmaları doğru değildir.
Diğer yandan ikinci kademede yer alan şube müdürü, vaiz (haseki mezunları hariç), murakıp ile beraber din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanı da lisans mezunları arasından görevde yükselme sınavıyla bu kadrolara atanmaktadır. Dolayısıyla ikinci kademede yer alan işletme müdür yardımcısı, şube müdürü, yayınevi satış müdürü, vaiz, cezaevi vaizi, murakıp ile beraber din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanı da gerek eğitim gerekse aynı atama usulleri ve yaptıkları iş yönünden bu kademedeki unvanlarla benzerlik gösterdiklerinden dolayı bu kademeye alınmalıdır.
2. Mali Haklar
2.1. Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlar
a. İş Güçlüğü, İş Riski, Temininde Güçlük ve Mali Sorumluluk Zammı
Devlet kurumlarında çalışmakta olan memurlar çeşitli sınıflara ayrılır ve ayrıldıkları bu sınıflar üzerinden değerlendirilir. Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Kararda Değişiklik Yapılması ve Aynı Kararın 2020 Yılında da Uygulanmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 29313 Eylül 2020) 3. Madde (b) bendinde “Bu Kararda yer almayan kadro ve unvanlar için, ekli cetvellerde bulunan benzeri kadro ve unvanları dikkate alarak emsal kadro ve unvanlar tespit etmeye; il özel idareleri ve bunların kurdukları birlikler için İçişleri Bakanlığı, belediyeler ve bağlı idareleri ile belediyelerin kurdukları birlikler için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı aracılığıyla, diğer kamu kurum ve kuruluşlar için ise ilgili kurum veya kuruluşlarca doğrudan Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığından alınacak görüş üzerine, Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.” denilmektedir.
Maliye Bakanlığı Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 157 R. Gazete Tarihi: 27/06/2004 R. Gazete Sayısı: 25505)’nde yer alan 15/4/2004 tarihli ve 25434 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Güçlüğü, İş Riski, Temininde Güçlük ve Mali Sorumluluk Zamları ile Özel Hizmet Tazminatı ve Diğer Tazminatlara İlişkin 6/2/2004 tarihli ve 2004/6996 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının uygulanması sırasında ortaya çıkması muhtemel tereddütlerin giderilmesi ve uygulama birliğinin sağlanması amacıyla I Sayılı Cetvele İlişkin yapılan açıklamada Kararın 4 üncü maddesinin (B) bendinde “Bu Karar kapsamına dahil personelin ödemeye esas alınacak İş Güçlüğü Zammı, kadro unvanlarının I sayılı Cetvelde yer alıp almadığına bakılmaksızın (500) puandan az olamaz (İlave olarak verilen İş Güçlüğü Zammı puanları hariç).” hükmü yer almaktadır.
Bu hükmün amacı, kadro (görev) unvanları I sayılı Cetvelin bölümlerinin sıra ve dip notlarında bulunsun ya da bulunmasın, bu Karar kapsamına dahil personele kadro veya görevlerinin karşılığı olarak verilebilecek “asli” nitelikteki İş Güçlüğü Zammı puanlarının “asgari” sınırını tespit etmektir.
Buna göre, I sayılı Cetvelin bölümlerinin sıra veya dip notlarında kadro (görev) unvanları sayılanlar ile sayılmayanlardan, sadece tek bir iş güçlüğü zammından faydalananların bu zamlarının (500) puandan az olmaması, az olanların bu puanlara yükseltilmesi; birden fazla iş güçlüğü zammı alanların “ilave” nitelikteki puanlarının ise, bu “asgari” sınır hesaplamasında dikkate alınmadan “ayrıca” ödenmesi gerekmektedir.
Buna istinaden devlet memurlarına ödenecek zam ve tazminatlara ilişkin I sayılı cetvelde yer alan iş güçlüğü, iş riski, temininde güçlük ve mali sorumluluk zammı genel idare hizmetleri bölümü altında birçok kurumdaki uzmana yer verilmişken din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanı yer almamıştır. (EK-1)
Bu unvanlara da İş Güçlüğü Zammı ve Temininde Güçlük Zammı
1-4 dereceden aylık alanlara ………………………….: 800 – 750
Diğer derecelerden aylık alanlara………………….. : 750 – 700 olarak ödenmesi sağlanmalıdır.
b. Özel Hizmet Tazminatı ve Ek Ödeme
Yine özel hizmet tazminatı ve diğer tazminatlara ilişkin 6/2/2004 tarihli ve 2004/6996 sayılı bakanlar kurulu kararında yer alan II sayılı cetvelde din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanı’na ödenecek tazminatlar şu şekilde yer almaktadır.
Özel Hizmet Tazminatı
1. derecelerden aylık alanlar ……………………………………………………………. 100
2 ve 3. derecelerden aylık alanlar ……………………………………………………….80
Ek Ödeme
1-2 dereceden aylık alanlar ………………………..………………………..115
3-4 dereceden aylık alanlar …………………………..…………………….110
Diğer derecelerden aylık alanlar…………………………………………..100
Olarak uygulanmaktadır.
Diğer kurumlarda bulunan uzman unvanlı kadrolarda ise özel hizmet tazminatı[1] ve ek ödeme[2] katsayıları daha yüksektir. Diyanet İşleri Başkanlığında görev yapan din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanının da ek ödemeleri diğer kurumlardaki uzmanlarla eşitlenmelidir. Bu sebeple din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanının ek ödemeleri aşağıdaki gibi uygulanmalıdır.
Özel Hizmet Tazminatı
1. derecelerden aylık alanlar ………………………………………………………………. 130
2 ve 3. derecelerden aylık alanlar …………………………………………………………100
Ek Ödeme
1-2 derecelerden aylık alanlar ……………………………………………………………. 140
3-4 dereceden aylık alanlar ……………………………..……………….….125
Diğer derecelerden aylık alanlar …………………………………………………………..110
3. Ek Gösterge
Bilindiği gibi ek gösterge memurların, aylık ücretlerinin, emekli aylıklarının ve emekli ikramiyelerinin belirlenmesinde önemli yeri olan unsurlardan bir tanesidir. Ek gösterge rakamları eğitim, unvan, hizmet sınıfı ve derecelere göre farklılık göstermektedir. Din hizmetleri uzmanları ve eğitim uzmanları ile ilgili yapılan bazı atamalarda atandıkları kadroların uygun olmaması sebebiyle 2200 ek göstergede kalınmış, mağduriyetler yaşanmış, 3000 ek gösterge alınamamıştır. Görev yıl şartı aranmaksızın din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanı olarak atananlara 3000 ek gösterge verilmesi için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.
4. Başuzmanlık Verilmesi
Kütüphaneler Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, TÜBİTAK, Rekabet kurumu gibi birçok kurumda yer alan başuzmanlık Başkanlığımızda görev yapan din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanlarına da verilmelidir.
Diyanet İşleri Başkanlığı Vaizlik, Kur’an Kursu Öğreticiliği, İmam-Hatiplik ve Müezzin Kayyımlık Kadrolarına Atama ve Bu Kadroların Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliğinde değişikliğe gidilerek başvaiz, Kur’an kursu başöğreticisi ve başmüezzin kadrolarında olduğu gibi beş yıl din hizmetleri uzmanı veya eğitim uzmanı olarak görev yapanlardan yüksek lisans mezunu olanlara/uzmanlık dönemindeki performansı başarılı olarak değerlendirilenlere din hizmetleri başuzmanı ve eğitim başuzmanı unvanları verilmelidir.
5. Sosyal Haklar
1. Müftülükler tarafından bu kadrolarda görev yapanlara görev tanımına uygun işler verilmelidir. Görev tanımının karşılamadığı görevler verilmemelidir.
2. Yeni atamalardan önce halen görev yapan din hizmetleri uzmanı ve eğitim uzmanlarına yer değişikliği hakkı verilmelidir.
3. Eş durumu ve mazeret tayinlerinde kolaylık sağlanmalıdır.
4. Hafta sonu görev verilmemesi hususunda müftülüklere bilgi verilmelidir.
5. KYK ve hastanelerde yapılan görevlendirmelerde tercih hakkı sunulmalıdır.
6. Müftülüklerce yapılacak proje, seminer, panel, sempozyum vb. çalışmaların koordine edilmesinde eğitim uzmanı/din hizmetleri uzmanı yer almalıdır.
7. Özellikle cami dışı irşat faaliyetlerinde görev yapan eğitim uzmanı/din hizmetleri uzmanı irşat hizmetlerinin planlandığı il/ilçe irşat kurullarında yer almalıdır.
8. 2020 atamalarında yedekte olanların atamaları süre geçmeden tamamlanmalıdır.
9. 2019 yılında atanan din hizmetleri uzmanlarına Mart ayında gerçekleştirilecek il dışı tayinlerde tercih hakkı verilmelidir.
10. Kurum dışı görevlendirmelerde müftülükler bilgilendirilmeli, görevlendirilen personelin yol ve ek ders ücreti alması sağlanmalıdır.
[1] Diyanet İşleri Uzmanları, Din İşleri Yüksek Kurulu Uzmanları, Türkiye İstatistik Kurumu Uzmanları, Devlet Personel Uzmanları, Devlet Bütçe Uzmanları, Sosyal Güvenlik Uzmanları, Çalışma Uzmanları, Yurt Dışı İşçi Hizmetleri Uzmanları, İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanları, Maliye Bakanlığı Vergi, Muhasebe ve Milli Emlak Denetmenlerinde olduğu gibi
[2] Defterdarlık Uzmanı, Gelir Uzmanı, Mali Hizmetler Uzmanlarında olduğu gibi