DUYURULAR
Toplu Sözleşme Hükmü Yaptığımız Ek Gösterge Düzenlemesi Yasalaşarak Resmi Gazete’de Yayımlandı
Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından 2018 yılında 4 unvan için verilen 3600 Ek gösterge vaadi, yetkili konfederasyon sıfatıyla oturduğumuz 6. Dönem Toplu Sözleşme masasında “Ek göstergelerin Memur-Sen’in katkı ve katılımıyla düzenlenmesi” olarak hüküm altına alınmış ve nihayetinde Memur-Sen ile Kamu idaresi arasında sosyal diyalog mekanizmalarının işletilmesiyle birlikte yasalaşarak 05 Temmuz 2022 Tarihli ve 31887 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Memur-Sen ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı arasında gerçekleştirilen “3600 Ek gösterge ve ek göstergelere ilişkin düzenlemelerin” ele alındığı 2’si genel olmak üzere toplamda 14 görüşmeye ilişkin süreçte kamu idaresine; Memur-Sen ve 11 hizmet kolunun tamamında yetkili sendikalarımızın tespitleri, görüşleri, önerileri ve teklifleri iletilmiş, Konfederasyonumuzun ve Sendikalarımızın teknik heyetleri ile periyodik olarak gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda kamu görevlilerinin beklentileri ve memnuniyet oluşturacak hususlar aktarılmış, 3600 Ek gösterge ve ek göstergelerin düzenlenmesine ilişkin çalışmanın kamu personel sisteminde çalışma barışını ve adaleti gözetmesi, mevcut hiyerarşik yapının bozulmaması, tüm meslek gruplarının faydalandırılması için bütün kamu görevlilerini kapsaması ve tazminat yansıtma oranlarına ilişkin adil ve hakkaniyet ilkesi ışığında artırım yapılması gerektiği yönündeki kararlı duruş ve görüşlerimiz ifade edilmiştir.
Nitekim gerçekleştirilen toplantılar sonrasında kamu idaresi tarafından ortaya konan taslak çalışma ve Kanun Teklifi; Memur-Sen olarak tekliflerimizin dikkate alındığını, Cumhurbaşkanımız tarafından 4 unvana yönelik verilen 3600 Ek gösterge sözünün Yardımcı Hizmetler Sınıfı başta olmak üzere ek göstergesizlere 600 puan verilmek suretiyle diğer kamu görevlilerini de kapsayan bütüncül bir bakış açısıyla ele alınması noktasındaki tutumumuzun karşılık gördüğünü yansıtan, 1992 yılından bugüne gerçekleştirilen kapsamlı ve reformist özelliğe sahip bir çalışma olmakla beraber; giderilmesi gereken birtakım eksiklikleri de barındırmaktaydı.
Memur-Sen Heyeti Olarak, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonundaki Müdahalelerimiz Sonucu Kanun Teklifi Üzerinde Yeni Mesafeler Alınmasını Sağladık.
29 Haziran tarihinde Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşmelerine başlanan “Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” içerisinde yer alan ek gösterge düzenlemesine yönelik görüşmelerde konunun bizatihi tarafı ve paydaşı olmamız hasebiyle Komisyona davet edilen Heyetimiz; 3600 Ek gösterge çalışmasına ilişkin olarak kamuoyunun beklentilerinin karşılanması ve adaletsizliğe yol açılmaması amacıyla gerek komisyon toplantılarında yaptığı konuşmalar gerekse Komisyon Başkanı ve milletvekilleri ile gerçekleştirdikleri görüşmelerde yeni mesafe alınmasını sağlamıştır.
3600 Ek gösterge ve ek göstergelerin düzenlenmesine ilişkin çalışmanın, Yardımcı Hizmetler Sınıfı dâhil tüm kamu görevlilerine 600 puan ek gösterge verilecek şekilde düzenleneceğinin duyurulmasıyla birlikte çalışmanın; dört unvanın (öğretmen, hemşire, polis, din görevlisi) yanında avukatları, teknik hizmetler sınıfındaki bazı unvanları ve eğitim durumu ayrımının kaldırılarak Din Hizmetleri Sınıfı ve Sağlık Hizmetleri Sınıfındaki unvanları kapsaması yönüyle olumlu bulduğumuzu kamuoyuyla paylaşmıştık.
Ancak ülkemizin önemli üniversitelerinde yer alan ekonomi, maliye, hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler gibi fakülte/bölümlerden mezun olarak kamuya memur olarak atanmış bazı personelin 3600 Ek göstergeden mahrum bırakılmasının kamu sistemindeki mevcut hiyerarşik yapı ve hakkaniyet ilkesi açısından uygun olmayacağı gerçeğiyle, tazminat yansıtma oranlarının artırılması ve araya kademe eklenmesi, yönetici sınıfında yer alan şube müdürü, il müdür yardımcıları, ilçe müdürleri ve şeflerin, tekniker unvanlı kamu görevlilerinin, Genel İdari Hizmetler sınıfındaki kariyer uzmanları ve denetmenlerin ek göstergelerinin de 3600’e yükseltilmesi sonucu emekli aylıklarında ve ikramiyelerinde artış sağlanarak bütünüyle bir memnuniyet üretebilmek için Komisyon ve Genel Kurul aşamalarında mücadele edeceğimizi vurgulamıştık.
Nitekim bu süreçte; Memur-Sen Heyetimiz; hem ek gösterge düzenlemesine ilaveler yapılması için TBMM Plan ve Bütçe Komisyon toplantılarına katılarak çalışmanın adil ve hakkaniyetli bir şekilde tamamlanabilmesi için olmazsa olmazlarımızı dile getirdi, hem de bağlı Sendikalarımızın Genel Başkanları Komisyon aşamasında kendi hizmet kollarında gördükleri eksikler ve yapılması gerekenler düzenlemeler noktasında etkilerde bulundular.
Bununla birlikte Genel Başkanımız Sayın Ali Yalçın ve bağlı sendikalarımızın Genel Başkanları AK Parti Grup Başkanı İsmet Yılmaz’ı ziyaret ederek yönetim kademelerinden sayılan ve belirli bir mesleki eğitimden sonra sınavla atanan şefler, tekniker ve diğer kamu görevlilerinin mağduriyetlerinin giderilmesine yönelik önerileri, 3600 Ek gösterge altında kalan kamu görevlilerinin tazminat yansıtma oranlarında iyileştirme yapılması ve ara kademeler eklenmesiyle ilgili teklifleri, avukatların ek göstergelerinin 4200’e, öğretim görevlisi ve araştırma görevlilerinin 2. derecesi için 4000’e, 3. derecesi için 3600’e; kütüphaneci, müze araştırmacısı, arşiv uzmanı ve benzeri unvanların 3600’e yükseltilmesi, TRT personelinin ek gösterge tablosunun düzenlenmesi gibi birçok konuyu içeren teklif raporunu sundular.
Dört koldan verdiğimiz bu mücadele sonrasında, 3600 Ek Göstergeye ilişkin hazırlanan düzenlemedeki eksikliğin giderilmesi kapsamında mesafe alınarak, yönetim kademesinde görev yapan şube müdürleri, il ve bölge müdür yardımcıları, daire başkan yardımcıları ve benzeri unvanlar ile kariyer uzmanlarının ek göstergelerinin verilen önergeyle 3600’e yükseltilmesi “3600 Ek gösterge teklifini ilk kez gündeme getiren” Memur-Sen’in başarısıdır. Bu çerçevede; Genel İdari Hizmetler Sınıfı’nın (h) bendindeki “Gelir Uzmanları, İstihdam Uzmanları, Mali Hizmetler Uzmanları, Vergi istihbarat Uzmanları, İçişleri Bakanlığı Planlama Uzmanları, İl Göç Uzmanları, Ürün Denetmenleri, Gümrük ve Ticaret Denetmenleri, Sosyal Güvenlik Denetmenleri, Defterdarlık Uzmanları ve Genel İdari Hizmetler Sınıfı’nın (ı) bendindeki “Bölge müdür yardımcısı, il müdür yardımcısı, ilçe müdürü, daire başkan yardımcısı, başkan yardımcısı, şube müdürü, sayman, şube müdür yardımcısı, müdür yardımcısı, sayman yardımcısı, hazine sayman yardımcısı, yüksekokul sekreteri, enstitü sekreteri, merkez sekreteri, kurum sekreteri, birlik sekreteri, savunma sekreteri, genel sekreter, genel sekreter yardımcısı, sivil savunma uzmanı kadrolarında bulunanlar, diğer müdür ve başkan unvanlı kadrolar ile bunların yardımcıları ile (II) sayılı Cetvelde sayılan kadro unvanlarında bulunanlar” unvanlara yönelik 3600 ek göstergeye yükseltilmesi teklifimiz önerge ile komisyonda kabul edildi.
Ek Göstergelere İlişkin Kapsamın Genişletilmiş Olması Memur-Sen’in Başarısıdır.
Komisyondan sonra TBMM Genel Kuruluna sevk edilen ve kabul edilerek Resmi Gazete’de yayımlanan 7417 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla; Yardımcı Hizmetler sınıfı dâhil olmak üzere ek göstergesi olmayanlara ve tüm kamu görevlilerine 600 puan ek gösterge artışı yapılmasının yanında birinci dereceye gelmiş; öğretmenlerin, alan sınırlaması olmaksızın 2 yıl ve üzeri yükseköğrenim mezunu tüm sağlık çalışanlarının, din görevlilerinin, 2 yıl ve üzeri yükseköğrenim mezunu polislerin, avukatların, il müdürlerinin; il müdür yardımcıları, ilçe müdürleri, şube müdürleri, gelir uzmanları ve mali hizmetler uzmanları gibi kariyer uzmanların ve denetmenlerin ek göstergeleri de 3600’e yükseltilmiştir.
Uzun zamandır mücadelesini verdiğimiz, 6 dönem toplu sözleşmenin tamamında Memur Sen’in teklif ettiği madde olan 3600 Ek gösterge ve ek göstergelerin düzenlenmesi konusunda, Cumhurbaşkanımızın vaadinin Toplu Sözleşme kararı ile hükme dönüşmesi Memur-Sen’in başarısıdır. Memur-Sen olarak, 5 milyon 300 bin insanı içine alması dolayısıyla herkesi memnun edecek adil, hakkaniyetli bir düzenleme arayışı içinde olarak sürdürdüğümüz tüm çalışmalar, teknik toplantılar, tespit, öneri ve teklifler neticesinde sadece zikredilen bazı meslek gruplarını değil tüm kamu görevlilerini ve emeklilerini içine alacak şekilde kapsamın genişletilmesi, ek göstergesi olmayan memurların ek gösterge sisteminin içine dahil edilmesi, adaletli ve kapsayıcı bir çalışmanın Kanun Teklifi olarak TBMM’ye sunulması Memur-Sen’in değerlendirme ve tekliflerinin dikkate alındığını göstermiştir. Yıllardır emek verdiğimiz, 1992’den bu güne kamu görevlisini ve emeklisini ilgilendiren en kapsayıcı düzenleme olmasını sağladığımız, vaat olmaktan çıkarıp Kanun haline getirdiğimiz 3600 ek gösterge ve ek göstergelere ilişkin düzenleme kuşkusuz Memur-Sen’in önemli başarıları arasındaki yerini almıştır.
Bu çerçevede, Ek Göstergelere ilişkin daha adil bir sistemin ve memnuniyetin sağlanması amacıyla; ek gösterge düzenlemesinden faydalanamayan Genel İdari Hizmetler Sınıfında bulunan memurların, yönetim kademelerinden sayılan ve belirli bir mesleki eğitimden sonra sınavla atanan şeflerin, tekniklerin ve benzer durumdaki kamu görevlilerinin durumunun önümüzdeki süreçte takipçisi olacak, ek göstergesizlere verilen puanın yükseltilmesi dâhil olmak üzere tazminat yansıtma oranlarında iyileştirme yapılması ve kademe eklenmesi gibi hususları adaleti ve hakkaniyeti yerine getirmek için gündemimizde tutacak ve sonuç üretmek için gayret göstereceğiz.